Forskning skal forbedre læring i folkeskolen

Forskning skal forbedre læring i folkeskolen

Viden skal formidles mere effektivt i folkeskolen

Der er brug for et paradigmeskifte i skolens praksis, der går fra ”at synes” til ”at vide”.
Det handler om at udnytte anerkendt forskning mere systematisk i folkeskolen. Derfor har en lang række parter omkring folkeskolen dannet et nyt formidlingskonsortium.

Formidlingskonsortiet ”Viden i spil” vil følge folkeskolens aktuelle udfordringer og udviklingsretning. Ud fra det vil konsortiet prioritere og formidle viden fra forskning og undersøgelser til politi-kere, forvaltninger og skoler. Konsortiet vil pege på behov for ny forskning, som hjælper til at løse udfordringerne. Konsortiet peger på nye veje i efteruddannelse af lærere og pædagoger i dialog og samarbejde mellem professionshøjskoler, forskningsinstitutioner og kommuner/skoler.
Parterne i formidlingskonsortiet mener, at der skal en forstærket indsats til, hvis viden fra forskning skal anvendes i praksis.

Det er nødvendigt, at
1. viden omsættes i praksis
2. politikere og praktikere efterspørger viden
3. praksis og forskning er i tættere samspil
4. viden anvendes strategisk
5. efteruddannelse sker i praksis og kombineres med viden fra forskning.

I forbindelse med offentliggørelse af udspillet siger Benedikte Ask Skotte, formand for Skole og Forældre:

”Vi kan se, at dette samarbejde kommer vores børn til gode. Der ligger rigtig mange forskningsrapporter, men de når ikke ud i folkeskolen. Dette samarbejde kan være med til, at forskning bliver til praksis, og praktikkerne får forskerne til at forske i det, vi undrer os over.”

Yderligere kommentarer:
Benedikte Ask Skotte, formand for Skole og Forældre, tlf. 22 57 49 88

Udgivet den

13. august 2010

af

Læs også

15.04.21
Tre ud af fire folkeskoler mangler penge næste skoleår
Ny undersøgelse viser, at tre ud af fire skolebestyrelsesformand vurderer, at der er for få penge på budgettet på deres skole for det kommende...
04.03.21
Folkeskolerne udfordres af skolevægring og forældre savner at blive hørt
Ny årsrapport fra Forældrerådgivningen viser, at folkeskolerne har svært ved at håndtere komplekse sager med skolevægring.